lördag 23 januari 2010

Segling i Whitsundays

Wow wow wow det bästa på hela resan var vår segling i Whitsundays. Härligt båt, trevliga medpassagerare och toppen personal. Vi valde att åka med en lite mindre båt som endast tog 12 passagerar och jag måste säga att vi gjorde ett bra val. Vi valde båten Ron af Argyll som är en ketch som byggdes i Skottland 1928. Vi var borta i 3 dagar och 2 nätter och bara njöt. Självklart så stannade vi på den obligatoriska Whitehaven Beach för att bada och fotografera.

Förutom att slappa och äta underbar mat på båten stannade vi och snorklade på ett flertal olika platser. Sikten måste jag säga var lite sådär men oj vilka fiskar vi såg. Vi såg en Wrasse som vägde över 100kg, fatta vilken bjässe. Jag var lite rädd... Men de är lika rädda för mig som jag för dem. Det var även massor av gigantiska Batfish där. Sebastian var överlycklig över att se sin första sköldpadda. Han simmade efter den och lyckade få fina bilder och även filma. Jag missade tyvärr den... :( Men vi såg hur många som helst på ytan när de kom upp för att andas. Sååå söta.

Rafting i Tully River

När vi var i Mission Beach passade vi på att forsränna i Tully River. Det var toppen! Alla som inte forsrännt - gör det! Jag och Seastian hade provat på det tidigare när vi var i Bali men det var mycket bättre här. Tyvärr var inte vattennivån lika hög som vi hade hoppats men det var kul ändå. Vi åkte ner för forsar och några mindre vattenfall, vi fick flyta med längs strömmar och i slutet innan det var dags att åka tillbaka var det ett 4 meter hopp från en klippa. Och gissa vad - jag hoppade!

Cairns och dykning i stora barriärrevet

Efter Cape Trib var det dags att hämta Peter på flygplatsen i Cairns. Vi stannade i Cairns i ytterligare 5 nätter med Peter och passade på att se alla vattenfall som finns runt omkring Cairns. Första stoppet blev Josephine Falls. Väldigt mysigt ställe att bada på och inte regnade det heller så vi passade på att njuta i solen i några timmar. Jag måste säga att vi har haft toppen väder för att resa uppe i norra Queensland under regnperioden. Vi hade 3 dagar i rad med hur mycket regn som helst men sen kom solen :)

Efter Josephine Falls åkte vi till en plats som heter The Boulders. Väldigt vackert! tyvärr började det regna när vi var där...

Efter 2 dagar med utflykter till olika vattenfall och upp i bergen till den lilla hippie staden Kuranda åkte vi ut på en dagsutflykt ut till stora barriärrevet. Vi hade en toppendag på en underbar båt, kan varmt rekommendera vår båt Ocean Freedom. Vi dök 2 dyk och gick i land på en liten sandö där vi kunde bada och njuta.

Efter Cairns åkte vi till Mission Beach och på vägen dit åkte vi en liten omväg genom Atherton Tablelands som ligger i bergen ovanför Cairns. Väldigt vacker natur. Där passade vi på att se ytterligare några vattenfall...

Cape Tribulation

Väl framme i Cairns sov vi en natt på ett hostel innan vi åkte upp till Cape Tribulation som ligger ca 13 mil norr om Cairns. Cape Trib är den plats där James Cook först gick i land i Australen. Vi åkte på en tur dit men en minibuss, på vägen dit åkte vi på en krokodilsafari längs med Daintree River. Tyvärr lyckade vi endast se en liten... Den var ca 1,5 meter lång och gömde sig så vi såg endast huvudet. Tydligen ser man flera krokodiler under vinterhalvåret för vattnet är kallare så de behöver spara sin energi och därmed simmar de inte iväg om de ser/hör en båt.

Efter krokodilturen fick vi en guidad canopytour genom regnskogen vilket var väldigt intressant. Det är lätt att gå turen utan guide men det blir så mycket mer intressant när en kunnig person kan berätta om det man ser.

Väl frammer i Cape Trib hade vi en eftermiddag för oss själva. Jag, Sebastian och en tysk tjej som hette Bernie  bestämde oss för att gå ytterligare en tur (utan guide) genom regnskogen för att sedan gå till utkiksplatsen över själva bukten där kapten Cook gick i land.

Morgonen efter var det dags för min och Sebastians jungle surfing :)  Vi åkte längs med vajrar mellan olika plattformar uppe i djungeln, den högsta var hela 25 meter upp!

Efter jungle surfingen var det dags att åka tillbaka till Cairns men några stopp längs vägen. Vi stannade i Mossman Gorge för att bada sen åkte vi till Port Douglas för att kolla in staden.

Äntligen en bil

Efter nyår hade vi hade vi bara några dagar på oss att köpa en bil för vi var behövde vara uppe i Cairns den 6:e januari. Men tack vara våra helt underbara vänner lyckade vi tillslut hitta en bil. Vi köpte en Huyndai Excel 1997 och jag älskar den! Men tyvärr var det en manuell bil och jag var väldigt nervös i början men nu går det bra.

Resan till Cairns var 175 mil och vi startade tidigt den 5:e. Jag körde 120 mil första dagen så det var endast 55 mil kvar sista dagen. Jag måste säga att jag är förvånad över att det inte var jobbigare, tror att det kan bero på att jag visste att jag inte hade något val. Sebastian kunde inte ta över och om vi inte skulle hinna fram hade vi missat var resa till Cape Tribulation vilket vi inte ville...

lördag 9 januari 2010

New Years Eve

Vi spenderade nyårsafton med våra vänner Sarah, Michael och Slim i Broad Beach på guld kusten i deras vänners hus. Det var en relativt lugn nyår, i alla fall för min del. Nyårsdagen spenderade vi på stranden och hade en bbq.

tisdag 29 december 2009

HATA BLOGSPOT

Jag blir helt galen på den här skit bloggen. Alltid hoppar bilderna hur den vill, likaså texten. Den här gången lyckades till och med jag få olika storlekar på texten i ett och samma blogginlägg... Så ni som läser, jag ber om ursäkt för layouten men jag kan INTE FIXA DET!

Johanna jag skulle verkligen använt den bloggen du fixade åt mig... Det har tagit mig minst 3 timmar att göra två inlägg som jag dessutom skrivit i word innan så det enda jag skulle göra var att lägga in bilderna. FYYYY.

Tack för att jag fick klaga ett tag. Sebastian blir bara irriterad på mig när jag gnäller och säger att det är mitt fel om jag ska envisas med att lägga in bilderna bredvid varandra. Ska inte en blogg fixa det eller?!